JeroenOnline.nl
· Home
· Gastboek
Bakkum
· Geschiedenis
· De Camping
· De Omgeving
Games
· Delta Force 2
· DF LW
· MOH:AA
· Op. Flashpoint
· RTCW
Linux
· ADSL
Links
· SITSquad
· Nova-Inside Stats
· Stats


Delta Force 2
Er was eens ...
In het originele Delta Force-spel was je een soldaat in een Amerikaanse elite-eenheid gespecialiseerd in contraterrorisme. Het spel slaagde erin zijn grafische gebreken te overkomen door sterke single-player en uitmuntende multiplayer-actie aan te bieden. Ondanks de vele kritiek die het spel te slikken kreeg, zeker toen het vergeleken werd met de gelijkaardige (en vrijwel tegelijkertijd uitgebrachte) Rainbow Six en pionier Spec Ops, wist het een grote schare fans op te bouwen. Dit gold zeker voor de multiplayers die elkaar volledig gratis op Novaworld te lijf gingen en nog steeds gaan. Ikzelf ben ook geen onvoorwaardelijke fan van Delta Force en verkies Rogue Spear boven DF 2. Toch kan ik niet ontkennen dat Novalogic een degelijk spel neergezet heeft. Het feit dat er alleen al op Novaworld nog steeds meer dan 1.000 geregistreerde Delta Force-squadrons staan, zegt genoeg. Er is blijkbaar goed naar de gamersreacties geluisterd en Novalogic heeft gelukkig vele van de sterke punten van het origineel behouden, onder andere de weidse en open spelomgeving.

Missies
Delta Force 2 biedt ongeveer 45 single-player missies, waaronder 25 opdrachten verdeeld over 2 campagnes en 20 aparte scenario's waarbij je steeds tegenover goedbewapende terroristenlegers te staan komt. In de meeste gevallen sta je er alleen voor of krijg je steun van een handvol computergestuurde teamleden. De meeste scenario's vereisen een clandestiene sla-toe-en-vernietig aanpak alhoewel er af en toe gijzelaars te redden zijn, of goederen te onteigenen. Het spel bevat ook een krachtige missie-editor die je toelaat complexe scenario's op relatief eenvoudige manier in elkaar te boxen met een overvloed aan documentatie. Het missie-ontwerp in Delta Force 2 is over het algemeen beschouwd zeer sterk. Niet enkel zijn de meeste scenario's moeilijker dan in het origineel, maar ze zijn ook geloofwaardiger en realistischer. De gameplay doet sterk denken aan het origineel: het legt nog steeds de nadruk op langeafstandsschoten afgewisseld door de occasionele schermutseling waarbij paniekerig automatisch vuur de boventoon voert. Zo zal je weer geduldig sluipend een goede scherpschutterspositie opzoeken om van daaruit de meerderheid van de tegenstanders om zeep te brengen. Een directe aanval is nog steeds de snelste manier om zelfmoord te plegen.

Een punt waar we niet omheen kunnen, is de grafische motor. Door, ondanks alle kritiek, gebruik te maken van een weliswaar vernieuwde voxel-motor, ondermijnt Novalogic misschien de kansen van het spel om echt een topper te worden. Omdat het spel nu de grovere voxels toont i.p.v. scherpere polygonen, komt het lange afstand schieten meestal neer op mikken op bewegende pixels. Daarnaast sluit de exclusief 32-bit motor alle Voodoo3-gebruikers uit. Het spel maakt immers enkel gebruik van hardwareacceleratie van 3D-kaarten gebaseerd op 32-bit grafische chips. Gelukkig ziet Delta Force 2 er nog degelijk uit op een snel systeem. Ondanks alle blokkerigheid zien de personen en de omgeving er redelijk realistisch uit. De zacht glooiende heuvels en indrukwekkende watereffecten maken zelfs dat sommige terreinen er ronduit mooi uitzien (zeker wanneer je het maximum uit de 32-bit kan halen). Toch, om een gezonde framerate te halen in een 800 x 600 resolutie moet je echter meer hebben dan een P450 met een TNT2! Gelukkig maar dat het er ook mooi uitziet in 640 x 480.

Geluid en speeltuin
In tegenstelling tot de graphics verdienen de geluidseffecten van Delta Force 2 extra aandacht. Ondanks de zeer sterke concurrentie moeten het zowat de meest overtuigende wapeneffecten in een computergame zijn. Alle vuurwapens klinken als the real thing en het gesuis van rakelings passerende kogels zorgt er meermaals voor dat je onwillekeurig je hoofd even tussen je schouders drukt. Ook het geschreeuw van gewonde slachtoffers komt heel realistisch over en zorgt mee voor een omgeving die je gewoon meesleept in de actie. Het actieterrein is over het geheel ook zeer dynamisch: vijandelijk units kunnen verschillend reageren op geweervuur, gaande van vluchten over negeren of een waakzame houding aannemen tot je opsporen. Omdat een groot gedeelte echt dichtbevolkt kan zijn met vijanden zal je bijzonder behoedzaam te werk moeten gaan. Het feit dat je je in het hoge gras kan verstoppen, is een unicum voor dit spelgenre en alhoewel dit gras als een pixelweb overkomt, voegt het een welgekomen nieuw element in alle heimelijkheid toe. Trouwens, ook de vijand die na het horen van schoten, snel knielt en de omgeving afspeurt, wordt hierdoor gevaarlijk onzichtbaar.

Een ander nieuw element in Delta Force 2 is het betreden van het missieterrein door middel van een parachute of onderwater. De drop is een kort en (realistisch) weinig controleerbaar spelgedeelte, maar het zorgt wel voor een extra inlevingsgraad. Ook de onderwatersessies, compleet met aangepaste wapens en duikersuitrusting, zorgen voor een aparte spelervaring. De interface heeft een grondige onderhoudsbeurt gekregen en je hebt nu ook toegang tot een minimap zonder dat je daar veel schermruimte voor moet inleveren.

Maar...
Het grootste struikelblok van Delta Force 2 zit nog steeds in het twijfelachtige nut van je computergestuurde teamgenoten. Wanneer je afwijkt van de waypoints vastgelegd in het vooropgestelde plan (altijd door het zwaartepunt van vijandelijke tegenstand), en dus niet letterlijk over de juiste waypoints loopt, blijven ze gewoonweg ter plaatse wachten tot je dat wel doet. Je kan die waypoints wel aanpassen vanuit een nieuw commandoscherm, maar het blijft behelpen.

Multiplay
Van de multiplayer-kick die Delta Force biedt, wordt terecht gezegd dat het vele critici in fans heeft veranderd. Het spel laat tot 50 personen tegelijk toe, biedt meer wapens dan tevoren en er is nu ook een wapenopslagplaats, een gebouw waar je je uitrusting kan veranderen zonder daarvoor te moeten uitloggen. Novaworld zou nog in december de spelopties aanval-verdediging, zoek en vernietig, teamflagball en vast gemonteerde wapenposities implementeren in het strijdgebied. Een zeer belangrijk aspect van Novalogics multiplayer-fun is het zogenaamde 'Voice-Over-Net'. Je hoeft nu niet langer je toetsenbord te gebruiken om informatie aan je teamgenoten over te brengen en kostbare controleseconden opofferen, maar kan in realtime je boodschappen gesproken doorgeven en ontvangen. Toegegeven, Novalogic is op dit gebied niet de eerste, denken we maar aan Roger Wilco, maar doordat het in het spel zelf geïntegreerd is, ontloop je een vaak omslachtige configuratie van IP-adressen. Wat je wel nodig hebt, is een full-duplex geluidskaart. Stel je voor: 50 man tijdens een Capture the Flag-match terwijl iedereen zit te roepen!

Conclusie
Delta Force 2 is een goed spel in single-player en fantastisch in multiplayer-modus. De weidse ruimtes en het zalige langeafstandschieten zijn de sterkste punten van deze waardige opvolger. Het is moeilijk genoeg om een uitdaging te blijven en het biedt een aantal zeer interessante extra's die we in gelijkaardige spellen niet terugvinden. Jammer genoeg stelt het grafisch aspect teleur, terwijl de systeemeisen niet gering zijn. Daarbij komt nog dat sommige grafische kaarten niet ondersteund worden (daar sta je dan met je Voodoo3). In deze tijd van visuele hoogstandjes en harde concurrentie doet Novalogic een grote gok.

09 december 1999
Bron: GameSpot
score: 7.7