JeroenOnline.nl
· Home
· Gastboek
Bakkum
· Geschiedenis
· De Camping
· De Omgeving
Games
· Delta Force 2
· DF LW
· MOH:AA
· Op. Flashpoint
· RTCW
Linux
· ADSL
Links
· SITSquad
· Nova-Inside Stats
· Stats


Delta Force Land Warrior
Toen Novalogic in de herfst van 1998 Delta Force op de markt gooide werd dat game door vriend en vijand positief ontvangen, omdat het zowel een fantastische anti-terroristengameplay bood in single player-mode, als een adrenalineopdrijvende en verrassende lag-loze multiplayer-ervaring. Het was de verfrissende nieuwkomer in een zee van middelmatige eerstepersoons-shooters waar je (met uitzondering van Half-Life) steeds weer opnieuw hetzelfde hersenloze schieten en af en toe het zoeken van een sleutel voorgeschoteld kreeg. De enige kritiek die het spel te verduren kreeg was het gebruik van Novalogic's ondertussen beruchte Voxel-engine. Deze technologie liet wel toe om ongezien uitgestrekte buitenlocaties weer te geven, maar het ondersteunde geen enkele 3D-acceleratie. Het resultaat was een nooit echt indrukwekkende grafische weergave - zelfs op de snelste PC's. Novalogic probeerde dit nog te verbeteren door een beperkte hoeveelheid 3D-versnelling in Delta Force 2 in te bouwen maar ondertussen hadden we al veel beter gezien en een op zich sterk game ging ten onder aan een gebrekkige, hakkelende weergave, terwijl de concurrentie eroverheen walste.

Derde keer goede keer lijkt het wel, nu we het recentste hoofdstuk in de Delta Force-reeks, Land Warrior, voorgesteld kregen. De tactische eerstepersoonsshooter heeft nu eindelijk de volledige 3D-ondersteuning die het verdient. Combineer dit met de typische stijl van de Delta Force-gameplay en Land Warrior zou wel eens het game kunnen zijn waar de fans van de reeks verlangend naar uitkijken. Toen het spel voor de eerste keer werd voorgesteld op E3 draaide de online-geruchtenmolen zonder ophouden, terwijl Novalogic heel weinig informatie loste en de officiële website van het spel nog onder constructie is.

Gamespot kreeg de kans Delta Force: Land Warrior te spelen. We waren onder de indruk van het feit dat de grootste problemen van de voorgaande edities volledig verdwenen bleken zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de gameplay. Deze derde aflevering speelt net zoals de vorige. Je wordt op anti-terroristische missies gestuurd in een waaier van exotische locaties, waar je talloze slechteriken neerschiet, - steekt of -bombardeert in ogenschijnlijk hopeloze situaties. Toch is Land Warrior, net als zijn voorgangers, geen hersenloze shooter. Het is opnieuw je heimelijkheid en sluipvermogen ( 'stealth' voor de ervaren gamer) die het verschil tussen succes en een voortijdig overlijden maken. Wie zich Rambo-gewijs in de strijd gooit, overleeft het bijna nooit. Land Warrior wil een realistisch game zijn dat de gevaren van de 'levensstijl' van dit soort elitetroepen wil simuleren. Een voorbeeld daarvan is het genadeloze health-systeem, dat je totaal geen beeld geeft van hoe erg je eraan toe bent. Meestal is één kogel uit een vijandelijke vuurloop genoeg om je te doden. 'Gelukkig' geldt hetzelfde voor de bad guys: met een welgemikt schot gaan ze neer en blijven ze ook liggen. Voor het overige zullen de meeste elementen in Land Warrior, zoals de interface, de controles, de singleplayer-campagne en de multiplayer-opties, vertrouwd overkomen voor spelers van Delta Force of Delta Force 2.

Dit wil echter niet zeggen dat in Land Warrior geen echte verbeteringen werden doorgevoerd. De duidelijkste is ongetwijfeld de sterk geüpgrade grafische engine. Zoals gezegd ondersteunt het game nu volledige 3D-acceleratie en dit komt niet alleen de snelheid ten goede, maar ook de grafische pracht. Daar waar men in de twee voorgaande Delta Force-games in de voor hen typische geblokte landschappen terechtkwam, zijn de omgevingen van Land Warrior haarscherp en goed afgewerkt. Ook de objecten hebben een facelift gekregen door een hoger polygonenaantal en scherpere texturen. De nieuwe engine laat echter ook toe om meer detail in de binnenlocaties te stoppen. Zo kwamen we in een bepaalde missie in een Egyptische piramide terecht met knap afgewerkte muurschilderingen en sierbeelden. Het spel vertraagt niet langer wanneer je je in dit soort besloten locaties bevindt. Alleen daarvoor zijn we deze nieuwe grafische engine al dankbaar.

Het andere grote verschilpunt van Land Warrior met de voorgaande Delta Force 2-games is de toevoeging van meer uitgewerkte personages. In de vorige games was je eigenlijk een gezichtsloze en naamloze soldaat. Novalogic zag uiteindelijk het belang in van een meer persoonlijke benadering van je spelpersonage. Daarom werden er vijf unieke soldaten in het game gestopt, elk met hun eigen speciale vaardigheden zoals bijvoorbeeld het gebruik van explosieven of onderwaterervaring.

Nadat je een personage geselecteerd hebt dat volgens jou het meest geschikt is voor de volgende missie, kom je in het uitrustingsscherm terecht. Hier kies je die wapens en items waarvan je denkt dat ze je het meest van pas zullen komen. Land Warrior geeft je de keuze uit 27 wapens, de meeste hiervan zijn nieuw voor de reeks. In tegenstelling tot andere gelijkaardige shooters is de munitie hiervoor niet onbeperkt. Je kan onderweg ook nergens munitie oppikken, dus wees zuinig met de kogels die je hebt. Novalogic meldde wel dat in het uiteindelijke game je hoogstwaarschijnlijk wapens van gevallen tegenstanders zal kunnen oprapen. De wapens zijn opgedeeld in een negental groepen: scherpschuttergeweren, machinegeweren, aanvalsgeweren, lichte machinepistolen, pistolen, exotische wapens, explosieven, granaten en slag- en steekwapens.

Delta Force: Land Warrior zal waarschijnlijk rond eind november, begin december in de winkelrekken liggen en we zijn er zeker van dat dit game zowel de fans van de reeks als een heleboel genreliefhebbers die wat teleurgesteld waren in de voorgaande afleveringen, uren van adrenalinegevuld spelplezier zal bezorgen.

31 augustus 2000
Bron: GameSpot