·
·
Bakkum
·
·
·
Games
·
·
·
·
·
Linux
·
Links
·
·
Stats
·
|
Delta Force 2
Er
was eens ...
In het originele Delta Force-spel was je een soldaat in een Amerikaanse elite-eenheid
gespecialiseerd in contraterrorisme. Het spel slaagde erin zijn grafische gebreken
te overkomen door sterke single-player en uitmuntende multiplayer-actie aan te
bieden. Ondanks de vele kritiek die het spel te slikken kreeg, zeker toen het
vergeleken werd met de gelijkaardige (en vrijwel tegelijkertijd uitgebrachte)
Rainbow Six en pionier Spec Ops, wist het een grote schare fans op te bouwen.
Dit gold zeker voor de multiplayers die elkaar volledig gratis op Novaworld te
lijf gingen en nog steeds gaan. Ikzelf ben ook geen onvoorwaardelijke fan van
Delta Force en verkies Rogue Spear boven DF 2. Toch kan ik niet ontkennen dat
Novalogic een degelijk spel neergezet heeft. Het feit dat er alleen al op Novaworld
nog steeds meer dan 1.000 geregistreerde Delta Force-squadrons staan, zegt genoeg.
Er is blijkbaar goed naar de gamersreacties geluisterd en Novalogic heeft gelukkig
vele van de sterke punten van het origineel behouden, onder andere de weidse en
open spelomgeving.
Missies
Delta Force 2 biedt ongeveer 45 single-player missies, waaronder 25 opdrachten
verdeeld over 2 campagnes en 20 aparte scenario's waarbij je steeds tegenover
goedbewapende terroristenlegers te staan komt. In de meeste gevallen sta je er
alleen voor of krijg je steun van een handvol computergestuurde teamleden. De
meeste scenario's vereisen een clandestiene sla-toe-en-vernietig aanpak alhoewel
er af en toe gijzelaars te redden zijn, of goederen te onteigenen. Het spel bevat
ook een krachtige missie-editor die je toelaat complexe scenario's op relatief
eenvoudige manier in elkaar te boxen met een overvloed aan documentatie. Het missie-ontwerp
in Delta Force 2 is over het algemeen beschouwd zeer sterk. Niet enkel zijn de
meeste scenario's moeilijker dan in het origineel, maar ze zijn ook geloofwaardiger
en realistischer. De gameplay doet sterk denken aan het origineel: het legt nog
steeds de nadruk op langeafstandsschoten afgewisseld door de occasionele schermutseling
waarbij paniekerig automatisch vuur de boventoon voert. Zo zal je weer geduldig
sluipend een goede scherpschutterspositie opzoeken om van daaruit de meerderheid
van de tegenstanders om zeep te brengen. Een directe aanval is nog steeds de snelste
manier om zelfmoord te plegen.
Een punt waar
we niet omheen kunnen, is de grafische motor. Door, ondanks alle kritiek, gebruik
te maken van een weliswaar vernieuwde voxel-motor, ondermijnt Novalogic misschien
de kansen van het spel om echt een topper te worden. Omdat het spel nu de grovere
voxels toont i.p.v. scherpere polygonen, komt het lange afstand schieten meestal
neer op mikken op bewegende pixels. Daarnaast sluit de exclusief 32-bit motor
alle Voodoo3-gebruikers uit. Het spel maakt immers enkel gebruik van hardwareacceleratie
van 3D-kaarten gebaseerd op 32-bit grafische chips. Gelukkig ziet Delta Force
2 er nog degelijk uit op een snel systeem. Ondanks alle blokkerigheid zien de
personen en de omgeving er redelijk realistisch uit. De zacht glooiende heuvels
en indrukwekkende watereffecten maken zelfs dat sommige terreinen er ronduit mooi
uitzien (zeker wanneer je het maximum uit de 32-bit kan halen). Toch, om een gezonde
framerate te halen in een 800 x 600 resolutie moet je echter meer hebben dan een
P450 met een TNT2! Gelukkig maar dat het er ook mooi uitziet in 640 x 480.
Geluid
en speeltuin
In tegenstelling tot de graphics verdienen de geluidseffecten van Delta Force
2 extra aandacht. Ondanks de zeer sterke concurrentie moeten het zowat de meest
overtuigende wapeneffecten in een computergame zijn. Alle vuurwapens klinken als
the real thing en het gesuis van rakelings passerende kogels zorgt er meermaals
voor dat je onwillekeurig je hoofd even tussen je schouders drukt. Ook het geschreeuw
van gewonde slachtoffers komt heel realistisch over en zorgt mee voor een omgeving
die je gewoon meesleept in de actie. Het actieterrein is over het geheel ook zeer
dynamisch: vijandelijk units kunnen verschillend reageren op geweervuur, gaande
van vluchten over negeren of een waakzame houding aannemen tot je opsporen. Omdat
een groot gedeelte echt dichtbevolkt kan zijn met vijanden zal je bijzonder behoedzaam
te werk moeten gaan. Het feit dat je je in het hoge gras kan verstoppen, is een
unicum voor dit spelgenre en alhoewel dit gras als een pixelweb overkomt, voegt
het een welgekomen nieuw element in alle heimelijkheid toe. Trouwens, ook de vijand
die na het horen van schoten, snel knielt en de omgeving afspeurt, wordt hierdoor
gevaarlijk onzichtbaar.
Een
ander nieuw element in Delta Force 2 is het betreden van het missieterrein door
middel van een parachute of onderwater. De drop is een kort en (realistisch)
weinig controleerbaar spelgedeelte, maar het zorgt wel voor een extra inlevingsgraad.
Ook de onderwatersessies, compleet met aangepaste wapens en duikersuitrusting,
zorgen voor een aparte spelervaring. De interface heeft een grondige onderhoudsbeurt
gekregen en je hebt nu ook toegang tot een minimap zonder dat je daar veel schermruimte
voor moet inleveren.
Maar...
Het grootste struikelblok van Delta Force 2 zit nog steeds in het twijfelachtige
nut van je computergestuurde teamgenoten. Wanneer je afwijkt van de waypoints
vastgelegd in het vooropgestelde plan (altijd door het zwaartepunt van vijandelijke
tegenstand), en dus niet letterlijk over de juiste waypoints loopt, blijven
ze gewoonweg ter plaatse wachten tot je dat wel doet. Je kan die waypoints wel
aanpassen vanuit een nieuw commandoscherm, maar het blijft behelpen.
Multiplay
Van de multiplayer-kick die Delta Force biedt, wordt terecht gezegd dat het
vele critici in fans heeft veranderd. Het spel laat tot 50 personen tegelijk
toe, biedt meer wapens dan tevoren en er is nu ook een wapenopslagplaats, een
gebouw waar je je uitrusting kan veranderen zonder daarvoor te moeten uitloggen.
Novaworld zou nog in december de spelopties aanval-verdediging, zoek en vernietig,
teamflagball en vast gemonteerde wapenposities implementeren in het strijdgebied.
Een zeer belangrijk aspect van Novalogics multiplayer-fun is het zogenaamde
'Voice-Over-Net'. Je hoeft nu niet langer je toetsenbord te gebruiken om informatie
aan je teamgenoten over te brengen en kostbare controleseconden opofferen, maar
kan in realtime je boodschappen gesproken doorgeven en ontvangen. Toegegeven,
Novalogic is op dit gebied niet de eerste, denken we maar aan Roger Wilco, maar
doordat het in het spel zelf geïntegreerd is, ontloop je een vaak omslachtige
configuratie van IP-adressen. Wat je wel nodig hebt, is een full-duplex geluidskaart.
Stel je voor: 50 man tijdens een Capture the Flag-match terwijl iedereen zit
te roepen!
Conclusie
Delta Force 2 is een goed spel in single-player en fantastisch in multiplayer-modus.
De weidse ruimtes en het zalige langeafstandschieten zijn de sterkste punten
van deze waardige opvolger. Het is moeilijk genoeg om een uitdaging te blijven
en het biedt een aantal zeer interessante extra's die we in gelijkaardige spellen
niet terugvinden. Jammer genoeg stelt het grafisch aspect teleur, terwijl de
systeemeisen niet gering zijn. Daarbij komt nog dat sommige grafische kaarten
niet ondersteund worden (daar sta je dan met je Voodoo3). In deze tijd van visuele
hoogstandjes en harde concurrentie doet Novalogic een grote gok.
09 december 1999
Bron: GameSpot
score: 7.7
|