·
·
Bakkum
·
·
·
Games
·
·
·
·
·
Linux
·
Links
·
·
Stats
·
|
Delta Force Land Warrior
Toen Novalogic
in de herfst van 1998 Delta Force op de markt gooide werd dat game door vriend
en vijand positief ontvangen, omdat het zowel een fantastische anti-terroristengameplay
bood in single player-mode, als een adrenalineopdrijvende en verrassende lag-loze
multiplayer-ervaring. Het was de verfrissende nieuwkomer in een zee van middelmatige
eerstepersoons-shooters waar je (met uitzondering van Half-Life) steeds weer opnieuw
hetzelfde hersenloze schieten en af en toe het zoeken van een sleutel voorgeschoteld
kreeg. De enige kritiek die het spel te verduren kreeg was het gebruik van Novalogic's
ondertussen beruchte Voxel-engine. Deze technologie liet wel toe om ongezien uitgestrekte
buitenlocaties weer te geven, maar het ondersteunde geen enkele 3D-acceleratie.
Het resultaat was een nooit echt indrukwekkende grafische weergave - zelfs op
de snelste PC's. Novalogic probeerde dit nog te verbeteren door een beperkte hoeveelheid
3D-versnelling in Delta Force 2 in te bouwen maar ondertussen hadden we al veel
beter gezien en een op zich sterk game ging ten onder aan een gebrekkige, hakkelende
weergave, terwijl de concurrentie eroverheen walste.
Derde
keer goede keer lijkt het wel, nu we het recentste hoofdstuk in de Delta Force-reeks,
Land Warrior, voorgesteld kregen. De tactische eerstepersoonsshooter heeft nu
eindelijk de volledige 3D-ondersteuning die het verdient. Combineer dit met
de typische stijl van de Delta Force-gameplay en Land Warrior zou wel eens het
game kunnen zijn waar de fans van de reeks verlangend naar uitkijken. Toen het
spel voor de eerste keer werd voorgesteld op E3 draaide de online-geruchtenmolen
zonder ophouden, terwijl Novalogic heel weinig informatie loste en de officiële
website van het spel nog onder constructie is.
Gamespot
kreeg de kans Delta Force: Land Warrior te spelen. We waren onder de indruk van
het feit dat de grootste problemen van de voorgaande edities volledig verdwenen
bleken zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de gameplay. Deze derde aflevering
speelt net zoals de vorige. Je wordt op anti-terroristische missies gestuurd in
een waaier van exotische locaties, waar je talloze slechteriken neerschiet, -
steekt of -bombardeert in ogenschijnlijk hopeloze situaties. Toch is Land Warrior,
net als zijn voorgangers, geen hersenloze shooter. Het is opnieuw je heimelijkheid
en sluipvermogen ( 'stealth' voor de ervaren gamer) die het verschil tussen succes
en een voortijdig overlijden maken. Wie zich Rambo-gewijs in de strijd gooit,
overleeft het bijna nooit. Land Warrior wil een realistisch game zijn dat de gevaren
van de 'levensstijl' van dit soort elitetroepen wil simuleren. Een voorbeeld daarvan
is het genadeloze health-systeem, dat je totaal geen beeld geeft van hoe erg je
eraan toe bent. Meestal is één kogel uit een vijandelijke vuurloop
genoeg om je te doden. 'Gelukkig' geldt hetzelfde voor de bad guys: met een welgemikt
schot gaan ze neer en blijven ze ook liggen. Voor het overige zullen de meeste
elementen in Land Warrior, zoals de interface, de controles, de singleplayer-campagne
en de multiplayer-opties, vertrouwd overkomen voor spelers van Delta Force of
Delta Force 2.
Dit wil echter niet zeggen dat in Land Warrior geen echte verbeteringen werden
doorgevoerd. De duidelijkste is ongetwijfeld de sterk geüpgrade grafische
engine. Zoals gezegd ondersteunt het game nu volledige 3D-acceleratie en dit
komt niet alleen de snelheid ten goede, maar ook de grafische pracht. Daar waar
men in de twee voorgaande Delta Force-games in de voor hen typische geblokte
landschappen terechtkwam, zijn de omgevingen van Land Warrior haarscherp en
goed afgewerkt. Ook de objecten hebben een facelift gekregen door een hoger
polygonenaantal en scherpere texturen. De nieuwe engine laat echter ook toe
om meer detail in de binnenlocaties te stoppen. Zo kwamen we in een bepaalde
missie in een Egyptische piramide terecht met knap afgewerkte muurschilderingen
en sierbeelden. Het spel vertraagt niet langer wanneer je je in dit soort besloten
locaties bevindt. Alleen daarvoor zijn we deze nieuwe grafische engine al dankbaar.
Het
andere grote verschilpunt van Land Warrior met de voorgaande Delta Force 2-games
is de toevoeging van meer uitgewerkte personages. In de vorige games was je
eigenlijk een gezichtsloze en naamloze soldaat. Novalogic zag uiteindelijk het
belang in van een meer persoonlijke benadering van je spelpersonage. Daarom
werden er vijf unieke soldaten in het game gestopt, elk met hun eigen speciale
vaardigheden zoals bijvoorbeeld het gebruik van explosieven of onderwaterervaring.
Nadat
je een personage geselecteerd hebt dat volgens jou het meest geschikt is voor
de volgende missie, kom je in het uitrustingsscherm terecht. Hier kies je die
wapens en items waarvan je denkt dat ze je het meest van pas zullen komen. Land
Warrior geeft je de keuze uit 27 wapens, de meeste hiervan zijn nieuw voor de
reeks. In tegenstelling tot andere gelijkaardige shooters is de munitie hiervoor
niet onbeperkt. Je kan onderweg ook nergens munitie oppikken, dus wees zuinig
met de kogels die je hebt. Novalogic meldde wel dat in het uiteindelijke game
je hoogstwaarschijnlijk wapens van gevallen tegenstanders zal kunnen oprapen.
De wapens zijn opgedeeld in een negental groepen: scherpschuttergeweren, machinegeweren,
aanvalsgeweren, lichte machinepistolen, pistolen, exotische wapens, explosieven,
granaten en slag- en steekwapens.
Delta
Force: Land Warrior zal waarschijnlijk rond eind november, begin december in de
winkelrekken liggen en we zijn er zeker van dat dit game zowel de fans van de
reeks als een heleboel genreliefhebbers die wat teleurgesteld waren in de voorgaande
afleveringen, uren van adrenalinegevuld spelplezier zal bezorgen.
31
augustus 2000
Bron: GameSpot
|