·
·
Bakkum
·
·
·
Games
·
·
·
·
·
Linux
·
Links
·
·
Stats
·
|
Medal of Honor: Allied Assault
MoHAAhahaahaaaahaaah!
Laten we
maar meteen met de deur in huis vallen: Medal of Honor: Allied Assault (MoHAA)
is de beste shooter sinds Half-Life.
Vooraleer ongeveer de helft van de shooterbevolking gaat steigeren, z'n geweer
zoekt of een prijs op mijn hoofd uitschrijft, zal ik gelijk maar even nuanceren.
Operation Flashpoint is oneindig veel realistischer, Ghost Recon tactischer, Return
to Castle Wolfenstein mooier en menig shooter beter wat de multiplayerervaring
betreft. Dus als je realisme, tactiek, graphics en nachtenlange multiplayersessies
zoekt, zou het kunnen dat je door MoHAA enigszins teleurgesteld wordt... maar
we twijfelen er sterk aan. Dit is een ritje in de meest gestoorde attractie van
de kermis, verpakt in een gehavend WOII-uniformjasje. Een non-stop reeks van gescripte
gebeurtenissen duwen je in een rotvaart doorheen momenten van nagelbijtende spanning,
schokkende actie en meer heugenswaardige gamemomenten dan alle games van vorig
jaar bij elkaar (als we voor de gelegenheid Max Payne even buiten beschouwing
laten - sorry Max, respect).
Ondertussen
heeft elke shootergamer het filmpje of desnoods de screenshots van de bestorming
van het Normandische strand op D-day gezien. Je zal het moeilijk kunnen geloven,
maar dit geeft je slechts een vage indruk van hoe het 'echt' voelt om in het
game zelf die bestorming te maken. De kogels fluiten je om de oren van zodra
je van het ene schaarse stukje dekking naar het volgende sprint. Inslaande granaten
doen de grond daveren, overal zie je kameraden oprukken, dekking zoeken, in
shocktoestand huilen of de lucht ingeblazen worden. Je ziet een medic naar je
toe rennen en net voor hij je gezondheidsmeter weer heeft kunnen aanvullen,
wordt hij onderuit gehaald. Je kan proberen wat blinde kogels af te vuren op
de in kruitdamp gehulde bunkers waaruit de mondingsvlammen genadeloos opflitsen,
maar uiteindelijk zit er maar één ding op: oprukken.
Wat van MoHAA een
meer volledige shooterervaring maakt dan bijvoorbeeld Return to Castle Wolfenstein,
is dat je er op enkele missiegedeelten na nooit alleen voor staat. Zo word je
vaak heel efficiënt bijgestaan door verzetsleden en collega-soldaten. Het
is iets helemaal anders om in je eentje een overmacht (een rokerig gaatje in)
het hoofd te bieden, dan wanneer je omringd wordt door medestrijders die je
attent maken op de plaats waar volgens hen een sniper verstopt zit of de vijand
afleiden of in dekking dwingen. Het is me overigens al gebeurd dat één
van mijn pelotongenoten zich in een gebaar van opoffering op een Duitse granaat
gooide opdat wij het zouden overleven. Je hebt niet altijd en overal gezelschap,
maar wanneer het er is, creëert het een sfeertje dat deze shooter naar
een hoger level tilt. Het is overigens niet zo dat je altijd hetzelfde te zien
krijgt. De vijand staat meestal op dezelfde plaats, maar de reactie ervan (alsook
die van je eventuele collega's) hangt van jou af - terwijl je in de grotere
vuurgevechten echt de indruk krijgt dat je een onbeduidend stukje infanterist
bent dat net zoals de anderen tracht te overleven.
Steel
uniform, zink duikboot, dood 320 Duitsers
Je
eigen weg kiezen in MoHAA is er niet bij. Je volgt de open deuren en voltooit
netjes objectief na objectief. Hier gelukkig geen sleutels zoeken of minutenlang
heen en weer lopen om daar even een hendel om te gaan zetten om weer ergens
anders een zo geopende poort door te sluipen. Dit zijn levels van het soort
'infiltreer de basis, steel een uniform, verniel het prototype en maak dat je
buitenkomt'. Ik stel het misschien wat eenvoudiger voor dan het is, maar wat
ik wil zeggen, is dat je in dit game eerst een uniform zal tegenkomen, vervolgens
het prototype en je zelden op je voetstappen moet terugkeren omdat je ergens
iets overgeslagen hebt. Een druk op de Tab-toets zegt je wat je nog te doen
staat - zodat je zeker weet dat er nog één tank op één
van je springladingen wacht - en voor het overige is het een kwestie van zo
goed en zo kwaad in leven proberen te blijven. De reden dat deze 'gestuurde'
gameplay zelfs de meest op vrijheid toegespitste gamer zelden zal storen, is
dat de actie je daar eenvoudigweg geen tijd voor geeft.
Zolang
er medikits te vinden zijn, je drie kogels kan incasseren zonder dat je langzamer
gaat lopen of een drietal vuurwapens plus een bazooka kan meezeulen, kan je
niet echt van realisme spreken. En toch zitten er in MoHAA enkele spelelementen
die de gameplay uit het gladde wereldje van de arcadeshooters halen. Het belangrijkste
is volgens ons de manier waarop je een vijand onder vuur neemt en vice versa.
Net zoals in Return to Castle Wolfenstein komt één enkel schot
min of meer daar terecht waar je gemikt had, terwijl volautomatisch vuur een
spreiding van kogels geeft waardoor je al echt geluk moet hebben, wil je een
rennende tegenstander vanop meer dan 50 meter dodelijk treffen. Elk wapen heeft
zo zijn eigen kenmerken. Zo kennen de scherpschuttersgeweren een ernstige terugslag
en moet je door het grendelmechanisme een vaak zenuwslopend lang durende seconde
wachten voor je terug schietklaar bent. De machinegeweren lijken soms alles
te raken behalve je doelwit, maar krijg je één van de bullets
in het hoofd van de vijand, dan is het voor hem meestal wel game over. Zo moet
je met elk wapen wel compenseren voor de schok(ken) die het krijgt tijdens het
vuren. En dan zijn er nog de raketwerpers (bazooka en panzerschreck), jongens...
de ondertussen legendarische onnauwkeurigheid van deze wapens op grotere afstand
zorgt vaak voor hilarische taferelen. Verwacht ook niet van in kamikazestijl
op de vijand af te stormen en terwijl je links en rechts kogels incasseert nog
even een headshot te scoren. Telkens als je geraakt wordt, krijgt je vizier
een schok en gecombineerd met de terugslageffecten geeft dit een best wel realistisch
tintje aan de vuurgevechten in MoHAA.
Beeld
en geluid
Wat de grafische weergave betreft, geven we toe dat Return to Castle Wolfenstein
op vele punten beter scoort - zelfs als je een machine bezit waarmee je echt
alle visuele opties op het maximum kan zetten. Maar daar waar RtCW met succes
het onderste haalt uit bloedmooie speciale effecten en fantastische inhoud,
overtuigt MoHAA vooral door zijn ruwe, grauwe en meer authentieke weergave van
de vaak chaotische conflicten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier dus geen
monsters, mutanten of de coolste vlammenwerpers ooit, maar wel beeldschokkende
explosies, griezelig echt lijkende animaties, heel gedetailleerde personagemodellen
en vooral locaties die niet zozeer spanning opwekken door hun bizarre uiterlijk,
maar door het feit dat het lijkt alsof je in een vredig Frans dorpje of verlaten
bos zit terwijl op dat moment een scherpschutter je voorhoofd in zijn dradenkruis
heeft. Om een of andere reden is er in heel Medal of Honor: Allied Assault geen
druppel bloed te zien. Wie echt niet zonder kan, vindt ongetwijfeld zijn weg
wel naar de patches die dit rechtzetten. Hoewel we zelf aanvankelijk wel even
de wenkbrauwen optrokken (tot u spreken geharde Soldier of Fortune-slachters),
bleken de sterfanimaties deze 'bloedarmoede' moeiteloos op te vangen.
Over
het geluid kan ik kort zijn. De knappe mix van 'klassieke' filmmuziek, gepaste
geluidseffecten en niet al te opdringerige achtergrondgeluidjes duwt je nog
dieper onder in de wereld van MoHAA. De dramatische momenten worden extra, eh...
dramatisch, de vuurgevechten ongezond lange sessies je adem inhouden en tijdens
de rustpauzes wordt een verwachting van komende actie opgewekt waarvan je weet
dat ze even later volledig zal worden waargemaakt. Het stemmenwerk is van de
bovenste plank. Hier geen Amerikaanse acteurs wiens grootvader ooit eens in
Hamburg is geweest. Geallieerden en Duitsers, allemaal zitten ze wat hun uitspraken
betreft perfect in hun rol. Alle conversatie draait ook niet enkel om jouw persoontje.
Zo vang je gesprekken over liefjes op tussen luierende wachtposten, de boodschap
over het luidsprekerssysteem dat er zich een spion in officiersuniform (jij
dus) rondwaart en dat iedereen benaderd dient te worden die ze niet kennen,
sergeants die hun van angst verdoofde manschappen aanzetten tot oprukken, enzovoort.
Multiplay
en een dag uit het leven van...
Waarin
we vooralsnog wat teleurgesteld zijn in Medal of Honor: Allied Assault, is de
multiplayermode. Toegegeven, dit spelgedeelte werd pas in laatste instantie
aan het spel toegevoegd en we hebben er ondertussen al uren en uren vastberaden
sessies opzitten, maar... . De multiplayermode bastaat uit een totaal van ongeveer
tien mappen verspreid over vier modes: Deathmatch, Team Deathmatch, Round Based
Match en Objective Match. Vooral deze laatste optie is heel populair en vereist
van Duitsers of Geallieerden om iets op te blazen terwijl de andere kant dit
moet zien te verhinderen. In tegenstelling tot Return to Castle Wolfenstein
zijn er geen verschillende personageklassen, heb je slechts keuze uit vijf zeer
traditionele wapens en zijn de objectieven veel eenvoudiger. De mappen zijn
op zich wel verdienstelijk en evenwichtig ontworpen, maar het zijn er gewoonweg
te weinig. Zelden zag je een interface met minder opties en soberder uiterlijk.
Je moet wel zo snel mogelijk de eerste patch van het game installeren. Deze
voorziet de multiplayerinterface van een in-game browser zodat je niet langer
telkens je spel moet afsluiten en doorheen alle introschermpjes moet wanneer
je een game binnengaat. Voor alle duidelijkheid nog even, multiplayergames in
MoHAA kunnen heel cool en heftig zijn, vooral de knap gedetailleerde en authentiek
lijkende locaties en de WOII-beperkingen van de wapens zullen vele online of
LAN-fraggers moeiteloos de tijd doen vergeten. We zijn er dan ook van overtuigd
dat er door Electronic Arts of door de gamersgemeenschap voor extra multiplayplezier
gezorgd zal worden.
Ik
zou nog uren door kunnen gaan met te zeggen hoe goed dit game wel is - ik heb
het ondertussen voor m'n derde keer uitgespeeld - maar ik zal jullie niet langer
ophouden om naar de softwaredealer te rennen om MoHAA te kopen. Laat ik afsluiten
met enkele spelmomenten die dit game zo typeren:
» Een gewonde Duitse soldaat hinkt naar een granaat die ik net tussen hem en
zijn kameraden gegooid heb, raapt ze op, wil ze terugwerpen, maar... net te
laat.
» Een bewakingshond heeft me geroken en racet op me af, ik mis twee keer
met m'n snipergeweer en wanneer er eindelijk weer een kogel in de loop zit,
vult zijn gebit m'n telescoopvizier.
» Tijdens een multiplayersessie heeft een met een bazooka uitgeruste tegenstander
mijn scherpschuttersplaatsje opgemerkt, ik leg hem nog snel neer, maar niet
nadat hij een raket heeft afgevuurd... ze suist recht op me af, verliest snelheid
en richting en raakt de verdieping boven me.
» Een lange gang in een kantoorgebouw, de wachtposten kiezen het zekere voor
het onzekere en vuren hun wapens om de hoek of over kisten zonder hun hoofd
te laten zien - zuiver schieten ze dan niet, maar ik kan wel beter in dekking
blijven... tot ze dicht genoeg genaderd zijn om een granaat onder m'n kont te
smijten.
» Als tankcommandant neem ik geen risico en schiet ik voor alle veiligheid drie
huizen waar ik langs moet rijden vanop afstand in puin. Bingo! In twee ervan
zaten sluipschutters met panzerschrecks.
» De Duitse elitesoldaat die heftig 'Heil-Hitlert' wanneer ik hem mijn valse
papieren laat zien.
» In wat mijn twintigste poging moet zijn om het strand te bestormen zie ik
rondom me opnieuw nooit voordien geziene taferelen.
» In een in puin geschoten en door Duitse snipers bevolkt Frans dorpje kijk
ik omhoog als ik een vliegtuig hoor overkomen. Het is er gelukkig één
van ons... maar het dropt in zijn scheervlucht toch een bom die de voorgevel
van een huis doet instorten boven op één van mijn manschappen.
14 februari 2002
Bron: GameSpot
score: 9.3
|