·
·
Bakkum
·
·
·
Games
·
·
·
·
·
Linux
·
Links
·
·
Stats
·
|
Operation Flashpoint
Zo'n klein jaartje geleden
Sergant Pike
zat in op de passagiersstoel van de legerjeep van het voorbijrazende landschap
te genieten. Afwezig streelde hij zijn machinegeweer en dacht aan de actie die
hem en zijn twintig medesoldaten wachtte. Volgens de briefing zouden ze het dorpje
St. John ongeveer een half uurtje bereiken voordat de vijand hetzelfde zou doen.
Net genoeg tijd om een warme ontvangst voor te bereiden. Daarna zou het wachten
zijn op hun trager oprukkende tanks om dan in een gezamelijke actie de vijand
voor eens en altijd van dit eiland te verjagen. Yep, vandaag zou het gebeuren!
Toch speurde hij een tikkeltje zenuwachtig de lucht af - je weet maar nooit.
Het moet zo'n klein
jaartje geleden zijn dat de jongens van Codemasters me voor 1nsane 'en nog enkele
andere games' naar Londen uitnodigden. "Kunnen jullie persmuskieten gelijk
zien waar we nog allemaal mee bezig zijn". Nu was 1nsane één
van de racers waar ik als 's werelds slechtste chauffeur toch nog een heleboel
plezier aan beleefde, maar op de terugvlucht hadden mijn collega's-concurrenten
en ikzelf het maar over één game: Operation Flashpoint. Een bescheiden
maar duidelijk bezielde Tsjechish gamedesigner stelde in een klein hokje en
gebroken Engels deze super-ambitieuze tactische shooter voor. Niet één
journalist die het spel onder ogen kreeg was niet overtuigd van de knal die
dit in de shootergemeenschap zou maken. Het nieuws verspreidde zich als een
lopend vuurtje en enkele maanden later gonsde het op het Internet net zo hard
over Flashpoint als destijds over een volgende Quake of Unreal - en dit zonder
alle marketinghype.
Vloekend
spurtte Sergant Pike met nu nog een goed dozijn andere overlevenden de dekking
van een dichtbegroeid bos in. Achter zich ontplofte de brandstoftank van de
laatste vrachtwagen waardoor hun totale wagenpark nu definitief tot schroot
herleid was. Twee vijandelijke helicopters waren plots over de heuvelrug opgedoken
en hadden Pike's kleine karavaan voor wat target practice gebruikt. Zeven jongens
hadden het niet overleefd, beide helicopters cirkelden nog min of meer ongeschonden
boven hun hoofden, maar het bladerdek was gelukkig dicht genoeg om hen aan het
zicht te ontrekken. Een verrassingsaanval op St. John was nu echter wel zo goed
als uitgesloten. Wachten op de tanks dan maar.
Operation Flashpoint
is een realistische en tactische shooter. Vermits je ongeveer in alles kan rijden
of vliegen wat wielen, vleugels of rotors heeft en er dus jeeps, tanks, pantserwagens,
vrachtauto's, helicopters en kleine verkenningsvliegtuigjes bestuurd kunnen
worden lijkt het er inderdaad op dat de benaming 'totale oorlogsimulatie' die
de makers hoog in het vaandel dragen, nog nooit zo dicht benaderd is. Ambitieus
is dus het sleutelwoord in dit game. Nog nooit zagen we bijvoorbeeld zo'n groot
'speelterrein'. De eilanden waarop de actie plaatsvind meten soms meer dan 100
kilometer in diameter. Als infanterist kan je dan maar beter zo snel mogelijk
wat gemotoriseerd materieel opvorderen of hopen dat je een helicopter kan instappen.
Grafisch is Flashpoint een tikkeltje moeilijk te benaderen. Het hele game zit
barstensvol bloedmooie en gedetailleerde visuele effecten: veranderend licht
en schaduwen naargelang de stand van de zon, voor elke van de honderden soldaten
wel een apart gezicht, fotorealistische texturen op de meeste objecten en landschappen
waarbij je letterlijk kilometers ver kan kijken... En toch - het kan aan de
zelden geziene realistische soberheid te wijten zijn - maar het geheel ziet
er bij momenten toch een beetje platjes en kleurloos uit. Een fototextuur die
op een muur van een huis geplakt is ziet er vanop afstand levensecht uit, maar
wanneer je dichterbij komt blijft het natuurlijk wel een plat oppervlak, waar
vensterbanken en andere onneffenheden niet uitspringen maar gewoon op geschilderd
zijn. Ook durft er soms wel eens iets raars uit te zien wanneer twee objecten
met elkaar in contact komen. Zo gebeurt het voertuigen in- en uitstappen door
soldaten niet echt overtuigend. Gelukkig dompelt het spel je in no-time zo diep
in het gebeuren onder dat je al echt moeite moet doen wil je je hieraan storen.
Gigantische
campagne
"En
dat maakt vier", dacht sergant Pike bij zichzelf, wanneer weer een vijandelijk
sluipschutter met een goedgemikte granaat uit zijn schuilplaats geblast werd.
Het dorp was eindelijk onder controle. De tegenstand was enorm geweest. Pike's
medische korporaal deed wat hij kon om zijn zeven overgebleven manschappen terug
gevechtsklaar te krijgen. Ook de tanks hadden harde klappen gekregen. Een slechte
communicatie had hun aantal van 6 teruggebracht naar een armzalig tweetal dat
bijna volledig door hun munitie heen zat. Maar goed, de vijand had nog grotere
verliezen geleden en hopelijk hadden Pike's mannen de laatste helicopter van
de tegenstanders in een naar de aarde tuimelende brok vuurwerk veranderd. Tijd
om te hergroeperen en krachten te verzamelen voor de laatste push.
Naast een aantal
kant en klare missies krijg je in de singleplayermode van Flashpoint een gigantische
campagne voorgeschoteld waarin je na een training als gewone soldaat begint.
Het is dan alsof je middenin een koude oorlogsfilm terecht bent gekomen en zo
goed mogelijk de orders van je meerderen tracht op te volgen én als het
even kan dat nog te overleven ook. In tegenstelling tot andere shooters draait
de actie niet zuiver rond jouw persoontje, maar ben je echt maar een radertje
in een grotere oorlogsmachine. Je hoeft dus niet de held te gaan uithangen en
je een beetje drukken terwijl de rest het werk klaart - of niet klaart natuurlijk.
De held uithangen is trouwens sterk af te raden in Flashpoint. Eén welgemikte
vijandelijke kogel kan dodelijk zijn of je zodanig toetakelen dat je jezelf
naar een eerstehulp-post of medisch officier moet slepen - letterlijk. Hier
ook geen blitse pakjes maar goedgecamoufleerde tegenstanders die vanop afstand
overigens zeer moeilijk te onderscheiden zijn van je eigen troepen.
Dit
was het dan, het grote definitieve offensief. De artillerie liet granaat na
granaat op het laatste bastion van de vijand neerdonderen. Pike's groepje bekeek
het met een grimmig grijnslachje op de lippen en wisselde hun gewone soldatenplunje
in voor een 'speciale operaties'-outfit. Met nachtkijkers en van geluidsdempers
voorziene machinepistolen wachtten ze tot het donker was en legden dan de laatste
twee kilometer volledig op hun buik af. De eerste wachtposten zaten waakzamer
dan Pike wel had gewild de nacht in te staren. Gelukkig leken zij niet uitgerust
met de nachtkijkers die alles in een spookachtig groen licht deden baden. Plop-plop-plop.
Geluidloos zakten de nietsvermoedende vijanden in elkaar. Op naar het hoofdobjectief
van deze missie: het buiten gevecht stellen van alle pantservoertuigen waarmee
de vijand gehakt zou kunnen maken van de aanval die in de ochtend zou volgen.
Naarmate je verder
raakt in de campagne zal je van gewone infanterist promoveren naar de gezagvoerder
van een steeds grotere groep units. Op dit moment krijgt Flashpoint een zeker
real-time strategiegehalte. Je geeft nu orders aan je strijdmakkers terwijl
je zelf midden in de actie blijft. Zo kan je hen bevelen in een tank plaats
te nemen en er de vijand mee in de flank aan te vallen, terwijl jij met een
ander groepje hen in de rug verrast. Ook zal je af en toe langere afstanden
moeten overbruggen door beroep te doen op al het rollend of vliegend materieel
dat er voorhanden is. Vind je een pantserwagen dan is dat mooi meegenomen, maar
je kan het net zo goed moeten stellen met een oostblokversie van een bijzonder
kleine gezinswagen of zelfs een traktor. Je kan zoals gezegd ook tanks en gevechtshelicopters
besturen en hoewel je geen ervaren tank- of flightsimmer hoeft te zijn om deze
beestjes onder controle te houden, is het spel zo uitgebalanceerd dat je allesbehalve
oppermachtig bent aan het stuur van zo'n rijdend of vliegend fort. Er staat
altijd wel zo'n ettertje van een vijand met een raketlanceerder te wachten tot
hij een 'clean shot' heeft op jouw hoogtechnologisch en peperduur stukje oorlogsmateriaal.
De
laatste push
Missie
volbracht, als je dat kan tenminste nog kan zeggen als je met slechts de helft
van je manschappen terugstrompeld naar je eigen rangen. Enfin, erop of eronder.
Pike stuurt er enkele verkenners op uit om de zwaartepunten in de verdediging
van de vijand uit te zoeken, waarna de tanks het maximum aan schade berokkenen
met het half dozijn granaten dat hen nog rest. Snipers doen hun uiterste best
van de met anti tankwapens uitgeruste tegenstanders tijdig uit te schakelen
en plots lijkt het erop alsof de vijand begint te wankelen. 'Chaaaaaaaaaaaarge!!!'
Kapitein Pike (luitenant Woodson en kapitein Harris kwamen jammerlijk om bij
het eerste treffen) gooit de overblijfelsen van zijn troepen in de strijd met
een vage omtrekkende beweging. De mannen zijn moe, maar beseffen dat eens dit
achter de rug is, ze op een twee weken verlof mogen rekenen - of op eeuwige
rust.
Hoe meeslepend
en knap geschreven de single-player campagne ook mag zijn, niets is leuker om
samen met en tegen echte mensen te spelen. Operation Flashpoint is zo gemaakt
dat de engine zoveel spelers zal kunnen ondersteunen als je hardware en connectie
maar aankan. Onlangs speelde ik nog een 8 tegen 8-sessie, maar het zal pas echt
fun worden wanneer je met 100 tegen 100 zal kunnen spelen. Hierdoor wordt het
mogelijk een groter speelterrein te gebruiken (met weinig gamers durf je al
wel eens te verdwalen op de gigantische eilanden van Flashpoint) en tactieken
toe te passen waar zowel infanterie als tanks en helicopters een rol in kunnen
spelen. Vooralsnog mag je een multiplayergame als Flashpoint vergelijken met
Delta Force 3 maar dan mooier, realistischer en gewoonweg overtuigender.
Dé
tactische shooter van het moment.
Operation Flashpoint is misschien niet 's werelds meest toegankelijke tactische
shooter, maar zeker de meest realistische en... eigenlijk gewoonweg de beste
die er momenteel te vinden is. Echter hoeft het voor mij niet te worden en ook
wat de moeilijkheid betreft zitten we hier net aan het randje om voldoende gamers
geïnteresseerd te houden. Vergeet rocketjumps en plasmabeams, duw je gezicht
in het gras en kruip, soldaat! Hier geen power-ups, maar één enkele
kogel die dodelijk kan zijn terwijl jij na vijftig meter sprinten je vizier
amper stil kan houden en je hartslag haast je korte twijfelachtig gerichte vuurstoten
overstemd. Veel plezier.
26 juni 2001
Bron: GameSpot
score: 9.1
|